메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
서창희 (대구기계부품연구원) 이락규 (대구기계부품연구원) 정윤철 (대구기계부품연구원) 박종규 (화신) 김양수 (화신) 김영석 (경북대학교)
저널정보
한국소성·가공학회 한국소성가공학회 학술대회 논문집 2010년도 한국소성가공학회 추계학술대회 논문집
발행연도
2010.10
수록면
486 - 489 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
To apply boron steel to chassis parts in automobiles, weldability with dissimilar materials is required, as well as formability during hot stamping. Accordingly, this study investigated the effect of the welding heat input on the mechanical properties and the fatigue life of a quenched boron steel and ferrite-bainite (FB) steel lap joint. It was found that, the higher the welding heat input at the weld metal and boron steel HAZ, the lower the hardness. However, at the FB steel HAZ, the hardness was not significantly changed by the welding heat input. Plus, the high hardness of the weld metal and boron steel HAZ prevented the initiation of cracks in the stress concentration area around the bead. While the fatigue life was affected by the residual stress, the variation of the welding heat input used in this study had hardly any affect on the residual stress. Nonetheless, the fatigue life was affected by the bead geometry that changed according to the welding heat input. Thus, for the lap joint, the bead geometry was a significant parameter affecting the fatigue life, which increased when increasing the bead width.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험방법
3. 결과 및 고찰
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-550-002337117