메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최인지 (숙명여자대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.12 Number.4
발행연도
2012.12
수록면
1,001 - 1,035 (35page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this paper is twofold: firstly to look at what demonstratives ‘this’ and ‘that’ mean, the information they encode, and the effect that the information has, and secondly to sketch a systematic and unified analysis of the various uses of ‘this’ and ‘that’ within a relevance-theoretic framework. I argue that ‘this’ and ‘that’ are fundamentally communicative linguistic device used by speakers in order to point their hearers towards the intended referent, since these demonstratives encode procedural information directing the hearer’s attention to the referent which is highly accessible in the context. I also argue that ‘this’ and ‘that’ encode a pro-concept of distance, which needs to be contextually worked out and falls under the scope of the procedure. The information that ‘this’ and ‘that’ encode forms part of an underspecified linguistic representation needing substantial pragmatic processing to reach propositionality. I argue that the various uses of demonstrative forms can be derived via the relevance-theoretic comprehension procedure as the (pro-)conceptual and procedural meaning interact with the different contexts to yield a wide range of inferential effects.

목차

1. 서론
2. 선행연구: ‘this‘와 ‘that‘의 용법
3. ‘this‘와 ‘that‘의 의미와 관련성
4. 관련성 이론적 이해 절차와 ‘this‘와 ‘that’의 지시 대상
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-003125368