메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선웅 (경희대학교) 이은섭 (울산대학교)
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제163호
발행연도
2013.4
수록면
249 - 277 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to deal with some problems of the school grammar from the perspective of the theoretical grammar. For the sake of this study, we used some textbooks based on the 7th curriculum and the Grammar 2009.
There are some difficulties to explain the school grammar at the adequate level of description, for example, several matters of re-characterizing the sentential elements and the syntactic units related to phrase, clause, and sentence, of the unrealities, of the errors from a normative grammar in the rules and dictionaries, and of status accidence and semantics have.
Also the school grammar is inconsistently described on establishing of the quotation clause with a quotation marker "-(i)rago/ko". Besides, the problems still remain how we name the sentential adverbials appropriately.
At last, the school grammar is incorrectly described on the classification of morphemes and of the meaning.

목차

1. 머리말
2. 학교문법 기술의 고충
3. 문법 기술의 일관성 결여
4. 문법 기술의 정밀성 결여
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-800-003642578