본 연구는 태권도 지도자의 지도행동 유형이 태권도 수련생 및 선수들의 만족도, 집단 응집력 및 수련 몰입에 미치는 영향을 밝히는데 목적이 있다. 서울, 부산, 경남, 울산에 있는 남녀 태권도 수련생과 현재 태권도 선수로 활동하고 있는 초, 중, 고등학생 625명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 설명지도(+), 긍정적피드백(+), 부정적 피드백(-)이 선수만족 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 관리지도(+), 설명지도(+), 질문지도(+), 긍정적피드백(+)이 집단사회 응집력, 개인사회 응집력, 집단과제 응집력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 긍정적피드백(+), 설명지도(+)는 인지몰입에, 태권도 지도행동 유형 모든 하위 요인이 행위몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 상호작용 만족(+), 과제수행 만족(+)이 집단사회 응집력, 코치의 지도성 만족(+), 사회적 상호작용 만족(+)이 개인사회응집력, 집단과제 응집력, 개인과제 응집력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 코치의 지도성 만족, 과제수행 만족(+), 사회적 상호작용 만족(+)이 인지몰입, 사회적 상호작용 만족(+), 코치의 지도성 만족(+)이 행위몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개인사회응집력(+), 개인과제 응집력(+), 집단과제 응집력(+)에 인지몰입, 집단응집력 모든 요인이 행위몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This research is focused on the effects of athlete satisfaction, team cohesion, and exercise commitment according to Taekwondo leader"s leadership style. We conducted a survey of 625 students including female and male Taekwondo trainee in Seoul, Busan, Kyung Sang Nam Do, Ulsan area and Taekwondo students in elementary, middle and high school. Using this data, we implemented T-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis using SPSS/PC+ Win. 15.0. Therefore, we obtained following conclusions from the survey. 1. The effect of athlete satisfaction, team cohesion, and exercise commitment due to leadership style of Taekwondo First, In other words, explanations(+), positive feedbacks(+), and negative feedback(-) all influences athlete satisfaction significantly. 2. The relationship between athlete satisfaction, team cohesion, and exercise commitment First, It appears that the satisfaction of social interaction(+), satisfaction of task performance(+), cohesion of team society, leadership satisfaction(+), and satisfaction of social interaction(+) affects the cohesion of individual society, cohesion of team task, and cohesion of individual task. Second, In other words, the leadership satisfaction, satisfaction of task performance(+) and satisfaction of social interaction(+) affects the cognitive commitment, and the satisfaction of social interaction(+) and leadership satisfaction(+) affects the behavioral commitment. Third, All of the cohesion of individual society(+), cohesion of individual task(+), and cohesion of team task(+) in cognitive commitment and team cohesion affect the behavioral commitment.