메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김현진 (인천대학교) 문제현 (인천대학교) 유제승 (인천대학교) 이영성 (인천대학교)
저널정보
한국동력기계공학회 동력시스템공학회지 한국동력기계공학회지 제17권 제2호
발행연도
2013.4
수록면
87 - 94 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Applicability of organic Rankine cycle for a passenger car with 3.5 L gasoline engine to convert low grade waste heat to useful shaft power has been numerically studied. Working fluid is R134a, and the Rankine cycle is composed of boiler for recovering engine cooling water heat, super heater for recovering exhaust gas heat, scroll expander for converting waste heat to shaft power, condenser for heat emission, internal heat exchanger, and feed pump. Assuming efficiencies of 90% for the heat exchangers, 75% for the scroll expander, and 80% for the feed pump, the Rankine cycle efficiency of 5.53% was calculated at the vehicle speed of 120 ㎞/hr. Net expander shaft output after subtracting the power required to run the pump was 3.22 ㎾, which was equivalent to 12.1% improvement in fuel consumption. About the same level of improvement in the fuel consumption was obtained over the vehicle speed range of 60 ㎞/hr~120 ㎞/hr.

목차

Abstract
1. 서론
2. 승용차의 폐열 회수 시스템
3. 랭킨 사이클에서 각 점의 엔탈피 계산
4. 작동 유체 순환량에 따른 사이클 변화
5. 연비 개선 효과
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (10)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-500-003596230