IBT, NT등 다양한 분야의 신기술간 IT 융합, 스마트폰의 보급, SNS 활성화, 기업들의 고객 데이터 수집등과 같은 다양한 요인들로 데이터량은 엄청나게 증가하였다. 이처럼 거대한 양으로 빠르게 증가하는 빅 데이터 시대에는 사용자 개인이 원하는 정보를 찾아내는데 많은 어려움을 겪게 된다. 따라서 빅 데이터 시대에는 사용자가 직접 키워드를 입력하여 원하는 정보를 찾아내는 기존의 정보 검색 방식에서 벗어나 비교적 짧은 시간안에 사용자가 원하고 만족할 만한 정보를 제공해 해 낼수 있는 방식과 기술등이 요구된다. 본 논문에서는 빅데이터 등장과 더불어 그 관심도가 날로 증가하고 있는 ‘데이터 큐레이션’의 개념과 전망등을 살펴보고 개인화된 데이터 큐레이션을 위한 기술 개발과 방법을 모색한다.
With the age of big data, the volume of information has extremly increased which is mainly caused by IT convergence between new technologies like IBT or NT, widely supply of smart phones, revitalization of SNSs and the consumer data collected by companies. So, there are many difficulties to find proper data which are needed by each user. Therefore, in the age of big data, it is needed to new methods or technologies to find data with which each use are satisfied. In this paper, we describe the concept of data curation which has gotten many interests with the advent of big data, and we try to seek the technologies or methods for personalized data curation.