기존 철도차량에 적용했던 니켈카드뮴(Ni-Cd) 축전지의 열화로 인한 폭발 및 특성저하가 초래되고, 특히 혹한 기 및 혹서기에 성능저하, 니켈 류 축전지 고유의 메모리효과로 인한 용량감소 등의 문제가 빈번하게 발생하여 철도운영 및 유지보수환경에 어려움이 많았다. 본 논문은 이러한 기존 축전지의 단점을 개량하고 폭발위험성도 없을 뿐 아니라 화학적으로 가장 안정적인 겔(gel) 상태의 전해질을 사용하는 친환경 축전지(리튬폴리머)를 주행시험 등 각종 시험을 통해 철도차량에 적용하기 위한 연구이다. 리튬 폴리머 축전지의 특성을 확인하기 위해 충 · 방전용량, 온도특성 등을 시험하였다. 또한 기존 축전지가 저온(-10℃ 이하)에서 축전지용량이 급속히 저하되는 문제를 해결하는 방안을 모색하기 위해 리튬 폴리머 축전지를 철도차량에 적용하여 실험적으로 시험한 결과 평균용량이 약 3배정도 향상되고 중금속이 검출되지 않아 미래형 철도차량용 축전지로 적합함을 규명하였다.
Existing (Ni-Cd) battery used in rolling stock is cause an explosion and degradation of characteristics due to deterioration. In particular, the existing battery in cold and hot weather condition occur these problems. This study, using the eco-friendly battery with no explosion risk and the status of the most chemically stable polymer electrolyte is to apply to rolling stock by the driving test and the various tests. To confirm the characteristics of the lithium-polymer battery was tested charge/discharge capacity and temperature characteristics. Also, it was looking for ways to solve the problem that Battery capacity decreases rapidly in the low-temperature (less than -10 degrees). As a result, the average capacity was improved about 3 times and the heavy metals were not detected. Applied to the lithium-polymer battery for rolling stock were experimentally identified as a suitable battery for future rolling stock.