현재의 철도, 도시철도, 경량전철 등의 다양한 철도사업에서 무인운전(unattended)의 시스템을 구축하기 위하여 많은 노력이 진행되고 있으나, 이에 따른 관련 법령 및 법규의 개정에 대한 검토연구는 미비한 실정이다. 무인운전을 위해서는 서브시스템에 대한 기능 할당과 각 서브시스템의 설계 및 제작단계에서 시스템의 신뢰성(Reliability)과 안전성(Safety) 확보가 필수적이다. 이러한 신뢰성 및 안전성 요구사항에 대해서 국제규격 IEC 62267(Railway Applications-Automated Urban Guided Transport Safety Requirements) 및 EN 62290-1(Railway Applications-Urban Guided Transport Management and Command/Control Systems)에서 권고하는 무인운전에 필요한 안전요구사항 조사 및 분석을 통해서 국내 경량전철의 무인운전에 필요한 안전요구사항이 정립되는 기틀을 마련하고자 한다.
Currently, the railway business, has been much effort to build a system for unattended operation. However, the study examines the revision of laws and regulations that relate to this situation is inadequate. For unattended operation, ensuring the reliability and safety of the system is essential in the production stage and the allocation of the functions of the sub-systems, and design of each subsystem. Through research and analysis of safety requirements required to operate unattended recommendations to EN62290-1 and IEC62267 international standard requirements for the reliability and safety of these infrastructure safety requirements necessary for the operation of unmanned train lightweight domestic is established trying to provide.