전기기관차는 동력 집중식으로 기관차 내에 주변환장치를 통해서 추진제어장치와 보조전원장치에 전력을 공급하는 방식으로 일반 전동차에 비해 용량이 매우 크다. 일반 전동차의 경우 동력 분산식으로 동력차 1량당 출력이 800~1000kW 정도로 작으나, 전기기관차의 경우 동력차 1량의 견인전동기 한 대당 출력이 1000Kw를 뛰어넘는 대용량이다. 따라서 제작사에서 이러한 대용량 전기기관차를 성능시험 하는데 있어서 시험 설비 및 시스템 구성에 고려해야 할 사항이 많다. 본 논문에서는 화물형 전기기관차의 전장품 시스템 구성과 성능시험시 필요한 설비구성, 성능시험결과에 대해 소개하고자 한다.
Electric Locomotive is concentrated power system and has the way provide to propulsion system and auxiliary power system through the main power unit. General subway train is power distribution system and the output of power driving car is low and commonly 800 ~ 1000Kw. But electric locomotive’s output per one traction motor is easily exceed 1000kw. So, there are several important point to organize electric locomotive’s test facilities and system formation in manufacture company. In this paper, we explain freit electric locomotive’s electric equipment system composition and test facilities composition which are needed for perpormance test and test result.