스테인리스 철도차량의 용접 방법 중 하나인 저항 점 용접은 투자비 대비 생산성이 우수하여 수십 년간 생산에 적용되고 있다. 하지만 저항 용접의 압접, 융접 특성 및 설계 구조상의 두께 조합, 내부 간섭 등의 제약에 의해 용접부에서 과도한 Spatter 및 Indentation이 발생하고 강도 저하, 외관 품질 저하 등의 문제점이 발생한다. 본 연구에서는 STS301L 소재를 이용, 적정 용접 영역인 Lobe Curve를 도출하여 다양한 용접 조합시 용접 조건을 단순화 시킬 수 있는 방안을 도출하고, 현장 적용이 가능한 최적용접조건을 도출하여 용접 품질을 향상시켰다. 또한, 이에 앞선 연구에서 제안된 가공 전극 팁을 이용하여 용접 변형을 최소화 할 수 있는 방안을 제시하였다.
Most of rolling stock assembly processes were used by resistance spot welding because it is faster and less expensive than other methods. During resistance spot welding, however, it can generate many defects like indentation, spatter by the difference in force between electrode force and melted metal. As a result, welding defects cause lower strength, nugget size and panel deformation. In this paper, to improve the weld quality, derive proper welding area(lobe curve) from STS 301L stainless steel and propose optimized and simplified welding conditions for variety weld joint. Also, using the hollow electrode tip, this paper suggests how to minimize the sheet separation proposed in the previous study.