지난 해 우리나라 수출은 5,482억 불, 수입은 5,195억 불로 2년 연속 1조 달러 무역시대를 열며 세계 무역 8위에 진입하였다. 이러한 경제 성장에 힘입어 화물 수송 또한 2000년을 100으로 할 때 2011년 지수는 116으로 784백만 톤을 수송한 것으로 조사되었다. 비록 고유가 시대에서 환경오염을 최소화할 수 있는 녹색교통수단인 철도의 전체 수송량은 점진적은 감소 추세이지만 컨테이너 수송량은 지속적인 증가세를 이어가고 있으며, 철도수송에서의 컨테이너의 중요성은 더욱 더 커지고 있다. 이에 본 연구에서는 보다 효율적인 철도물류시스템 운영을 위하여 철도로 수송되는 컨테이너 물동량에 대한 회귀분석을 이용한 예측 모형을 수립하고 이에 대한 평가를 시행하였다.
The export volume of last year was US$ 548 billion and import volume was also reached US$ 520 billion so the total trade volume of Korea surpassed US$ 1 trillion for two consecutive years which marked 8th largest trading country in the world. Thanks to this economic growth, the transportation volume of freight recorded 784 million ton in 2011 and the index of transportation rose up to 116 in Korea. Although railway is an example of green transportation mode for sustainable growth in the era of high oil price, the freight volume of railway has been reduced gradually except container traffic volume which is becoming a leading item of railway freight market. So in this paper, we developed and tested a forecasting model for railway container transportation volume by using regression analysis for better operating efficiency of railway freight system.