유도상 아스팔트 노반은 빗물의 침투방지 효과로 인한 노반부의 강도저하와 연약화방지 효과, 열차하중의 분산으로 인한 노반 두께 감소 효과, 노반 분니 방지 및 동상방지에 의한 유지보수비 절감 효과를 얻을 수 있다. 이와 같은 장점들로 인하여 강화노반과 자갈도상 사이에 아스팔트 층을 부설하는 유도상 아스팔트 노반은 이탈리아, 일본 등에서 설계기준에 명시되어 널리 적용되고 있다. 따라서 국내에서도 유도상 아스팔트 노반 도입이 필요하다. 본격적인 도입에 앞서 다양한 실내외 실험 및 해석적 연구가 필요하므로 본 연구에서는 궤도해석 프로그램인 GEOTRACK과 KENTRACK 프로그램을 이용하여 고속철도 강화노반 설계 조건에 부합하는 아스팔트 노반과 강화노반의 최적두께를 산정하고 최적두께에서의 응력상태 및 설계수명을 비교 분석하였다.
Ballasted asphalt roadbed can be beneficial in reducing maintenance cost from various effects such as (i) prevention of both strength reduction and weakening in roadbed system due to the effect of preventing rainwater penetration; (ii) decreasing the thickness of roadbed by dispersing a train load; (iii) prevention of roadbed mud-pumping and frostbite. Due to these beneficial effects, the ballasted asphalt roadbed, which is layered between reinforced and ballasted roadbeds, has been widely applied in design standards of Italy and Japan. In light of this trend, the domestic railway industry is also considering the introduction of the ballasted asphalt roadbed system in practice. Prior to the introduction of this asphalt system, various laboratory and field experiments as well as analytical studies are required. In this study, the optimum thickness of asphalt and reinforced roadbeds, corresponding to the design standards for reinforced roadbed of high-speed railway, was estimated. The stress state in the optimum thickness and its design life were also compared and analyzed.