철도시스템은 하드웨어 중심에서 소프트웨어 중심으로 급격히 변화함에 따라 소프트웨어에 대한 안전성 및 신뢰성이 중요한 품질요소로 부각되고 있다. 본 논문에서는 철도응용 시스템에 대한 국제 안전성 규격인 IEC 62279에서 규정하고 있는 소프트웨어 정적분석, 동적테스팅 등에서의 다양한 Metric들을 측정하고 분석할 수 있는 자동화 도구를 이용하여, 보다 소프트웨어의 안전성과 신뢰성을 향상시키는데 유용한 Metric을 제시한다. 소프트웨어 Metric기준을 달성하기 위해서는 소프트웨어 개발 초기 단계부터 소프트웨어의 설계 및 테스트에 이르기까지 기능 요구사항 및 구조설계, 코딩 표준 등을 고려하여 소스코드를 구현하여야만 한다. 또한 철도 소프트웨어에 대한 실 사례 분석을 통하여, 하드웨어 성능, 메모리, 전력사용량, 코드 크기 등의 시스템 개발 시 고려할 요소들과 소프트웨어 Metric과의 상관관계를 분석하여 소프트웨어 Metric의 활용성을 입증한다.
As rapidly changing the railway system from hardware-driven to software-driven, a quality factor for software safety and reliability has been focused. In this paper, a software static analysis and dynamic testing required the international safety standard IEC 62279 for railway application system, using an automated tool that can measure and analyze, the various metrics to improve the safety and reliability of the software are presented as a useful metric. In order to achieve software metric criteria, the source code must implement by considering the functional requirements and structural design, ranging from the early stages of software development, software design and testing, coding standards. It will also demonstrate the usefulness of software metric by analyzing the correlation between these metrics and the factors of the system development, such as hardware performance, memory, power consumption, and code size through actual case study for the railway software, KTX motor block system.