본 연구는 최근 수도권 광역철도 운행구간은 지속적으로 확대되고, 통행시간은 증가하고 있으나, 서비스 수준은 개선되지 못하고 있는 실정과 국토부 M 버스, 서울버스 지정좌석제 도입, GTX 건설 등 경쟁교통수단의 서비스 개선 및 투자확대 환경에 대응하여 광역철도만의 서비스 차별화 방안의 일환으로 도심 좌석 전동열차 도입방안을 검토하였다. 본 연구에서는 국내 교통시장 및 광역철도 운영현황을 분석하였고, 프랑스와 일본을 중심으로 해외 광역철도 운영사례를 살펴보았다. 또한, 광역철도 운행노선별 도심 좌석 전동열차 운행 타당성을 연구 검토하였고, 도심 좌석 전동열차 차량편성 구성방식(2 층 및 단층), 운행방법, 좌석요금수수방법, 기타 서비스 개선방안을 검토하여, 향후 경의선~중앙선 직결구간(’14 년), 성남~여주선(’15 년), 수인선(’17 년)에 도심 좌석 전동열차를 도입·운영 하는 방안을 제시하였다.
Only wide railway service differentiation as part of a plan to improve services and investment in response to the environment, the seats in the city center, was considering the introduction of electric trains. In this study was to analyze the status of domestic transportation market and the wider rail operations in France and Japan, looked overseas Wide operating practices railway. In addition, the regional railway routes service the city center seat electric trains validity was investigated by examining the seats in the city center, vehicle power train configurations organized (2-layer and single-layer), how to run, how to cane seat fee, other service improvement plan future concerning centerline from Gyeongeui~Jooang line(2014), the Sungnam~Yuiju line(2015), seats in the city center, the introduction of electric trains suinseon (2017).