지반-라이닝 상호작용모델은 NATM 터널에서 주지보재의 내구성 저하에 따른 지반, 주지보재, 콘크리트 라이닝의 상호작용 고려가 가능하여, 콘크리트라이닝 설계시 합리적인 지반하중 산정이 가능하다. 그러나, 지반-라이닝 상호작용모델은 구조계산방법이 다소 복잡하여 설계시 적용성이 저하됨에 따라, 다양한 설계조건에 적용할 수 있는 표준화된 지반하중크기 산정식이 제안되었다. 이에 본 고에서는 GLI모델을 이용한 지반하중크기 산정식을 적용하여 경제성 및 시공성을 개선한 00터널 사례를 통하여 지반하중크기 산정식의 적용성을 고찰하였다.
Ground-lining interaction model(G.L.I model) is possible to consider the balanced condition of ground-supporting members-concrete lining by losing the support capacity of the first supporting members like shotcrete and rockbolts in NATM tunnel. So, it can estimate the reasonable design loads on concrete lining. And a ground loads estimation formula is proposed because of complicated estimation method. Therefore, this paper research into A Case Study on the Ground Loads Estimation Formula by Using Ground-Lining Interaction Model.