메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
허재영 (단국대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第120輯
발행연도
2013.6
수록면
85 - 109 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to describe the history of speech teaching from the modern enlightenment time to the period of Japanese colonial rule. The precedent studies on the speech teaching were rarely interested in these times. But Jeon Young-woo(1998) disclosed that the arts of public speaking books were translated in the modern enlightenment time.
I noticed that the speech teaching contents contained the subject of SUSHIN(the purpose of this subject are self-cultivation) and surveyed textbooks in the modern enlightenment time. In this time, the speech teaching meant attitudes or methods of self-cultivation and human relation skills.
And I searched for the curriculums of the Japanese colonial time. As a result, I found the speech teaching contents contained the subject of Japanese. But I couldn’t found anything about the subject of JOSEON-EO(Korean language).
I found out some articles about the arts of public speaking in magazines and newspapers in the period of Japanese colonial rule. I concluded that these arguments highlighted the need of enlightenment campaign.

목차

1. 서론
2. 근대 계몽기의 화법 교육
3. 일제 강점기의 화법 교육
4. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-800-003347369