메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박근칠 (한성대학교)
저널정보
동북아역사재단 동북아역사논총 동북아역사논총 40호
발행연도
2013.6
수록면
141 - 176 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
〈East Asian History〉 has been recently selected as an optional history subject of the high school syllabus in the Revised National Curriculum 2007. Therefore, two types of textbooks for 〈East Asian History〉 have been used in high school education from 2012. But the Revised National Curriculum 2007 was revised again in 2011, and the new writing standards in 〈East Asian History〉 textbooks were announced in 2012.
This paper analyzes the organization and the description methodology of pre-modern history in two textbooks for 〈East Asian History〉. The review of the descriptive methodology of 〈East Asian History〉 textbooks progressed in three aspects: first, regarding East Asia’s regional boundaries and its natural environments; second, regarding the relationship between East Asia’s regional varieties and its characteristic aspects in its regional world; and third, regarding the descriptive methodology of China-centered views in 〈East Asian History〉. Also, this paper will make clear the purport and points about the organization and the alteration of the Revised Curriculum 2011 in 〈East Asian History〉 textbooks.
In academic circles of historical studies, there is no common consensus regardingthe descriptive methodology in 〈East Asian History〉 textbooks. For writing better contents for an East Asian history textbook, continued concern and efforts to develop the circumstances of producing textbooks are required.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 〈동아시아사〉 기술 내용에 대한 검토
Ⅲ. 개정 교육과정에 따른 〈동아시아사〉 기술 방안
Ⅳ. 맺음말을 대신하여
참고문헌
[ABSTRACT]

참고문헌 (42)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-910-003261023