슘페터는 기업가를 ‘새로운 조합’을 추구하는 혁신자(innovator)로 보았으며, 혁신을 새로운 제품, 새로운 생산방법, 새로운 시장, 새로운 조직, 새로운 구매원천의 확보 등으로 정의하였다. 본 논문은 이러한 슘페터의 기업가 이론 관점에서 예수 그리스도의 인성에서 나타난 혁신자로서의 역할과 자질을 성서에서 찾아보고, 시사점을 얻고자 하였다. 연구결과, 예수 그리스도는 유대교의 잘못된 전통과 관례에 대하여 새 질서를 확립하셨고, 율법에 대하여는 ‘서로 사랑하라’는 새 계명을 주셨다. 제자를 선발함에 있어서도 새로운 접근방법을 사용하셨으며, 선교목적에 맞는 새로운 조직을 창안하셨다. 베드로를 통하여 미래의 교회조직까지도 설계하셨다. 당시 유대인들의 금지구역이었던 사마리아에서 직접 선교사역을 수행하고, 복음의 글로벌화를 당부하셨다. 마귀에 대한 승리, 즉 인류구원을 위한 십자가에서 죽으심과 사심에 대한 집념으로 배고픔과 고통, 그리고 온갖 모멸을 참으셨다. 이러한 예수 그리스도의 삶을 기업경영에 적용한 결과, 기업경영자들은 혁신자로서 새로운 비전과 지침을 꾸준히 추구하고, 혁신을 위한 비용을 감수하며, 혁신활동을 직접 실행할 뿐만 아니라 이를 장기적으로 기업내부에 정착시켜야 한다는 시사점을 얻었다. 이는 교회와 기독교인들의 삶, 그리고 가정, 국가 등 모든 사회조직에도 마찬가지로 적용된다. 끝으로 본질과 전통에 근거한 예수 그리스도의 혁신적 삶은 혁신과 본질 간의 적절한 조화가 중요함을 보여주었다.
J. Schumpeter argues that entrepreneur is the innovator searching for ‘new combination’ and innovation includes new product, new process, new market, new organization, and new source of materials. Focusing on Schumpeter’s view, this paper explores the role and qualification of Jesus Christ as an innovator in the Bible. We found that Jesus Christ established new orders against Judaism and the new commandment, which is “love each other,” in replacement of the Jewish law. He used a new approach in recruiting his disciples and created some new organizations fitted to His mission in the world. Furthermore, Jesus Christ projected future church organization based on Simon Peter. He opened up the new market, Samaritan, who Jews looked upon at that time, and ordered the disciples to preach the gospel to the world. Lastly His life was always filled with the victory against Satan. These results lead to policy implications that entrepreneurs should seek new vision and direction pauselessly, take the cost of innovation, conduct innovative activities directly, and hand down the innovation culture in the long-run. These implications can be also applied to church, family, nation, and furthermore individual Christian life. In addition, we should be in balance between the new and the old, in that His innovative thinking and behavior were not the object but the tools to present God’s will, which has never been changed since the beginning of the world.