본 연구는 예비유아교사의 사회적 문제해결력과 창의성 간의 관계를 밝히고, 사회적 문제해결력이 창의성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 예비유아교사인 유아교육과 3, 4학년 대학생 129명으로 이들에게 사회적 문제해결력과 창의성을 측정하였다. 검사도구로 사회적 문제해결력은 문제해결도구(SPSI-R)를 최이순(2002)이 번안한 것을 사용하였고, 창의성은 TTCT 도형: A형(2002년 개정판)을 사용하였다. 자료처리는 전체 사회적 문제해결력, 문제지향 및 문제해결기술과 창의성 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson상관분석을 실시하였고, 전체 사회적 문제해결력, 문제지향 및 문제해결기술이 창의성에 미치는 영향력을 밝히고자 단순선형 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 전체 사회적 문제해결력과 창의성, 높은 예비교사일수록 독창적이고 개방적인 사고를 하였다. 긍정적 문제지향 예비교사일수록 많은 아이디어를 내고 독창적이고 개방적인 생각을 하며 아이디어를 더 정교화시켰다. 합리적 문제해결 예비교사일수록 독창적이고 개방적인 사고를 하였다. 둘째, 사회적 문제해결력이 독창성, 개방성 및 창의성에 유의한 영향을 미쳤으며, 설명력은 독창성이 10%, 개방성이 6%, 창의성이 6%로 나타났다. 긍정적 문제지향은 독창성, 개방성 및 창의성에 유의한 영향을 미쳤으며, 설명력은 독창성이 6%, 개방성이 6%, 창의성이 10%로 나타났고, 합리적 문제해결은 독창성, 개방성에 유의한 영향을 미쳤으며, 독창성이 11%, 개방성이 5%의 설명력을 보였다.
The purpose of this study was to identity the influences of social problem solving on creativity of pre-service early childhood teachers. The objects of the study were 129 undergraduate students from Depart of Early Childhood Education of University and Collage in Busan. To achieve the purpose of this study, the tests was conducts by using Choi(2002)"s material to modify SPSI-R(D"Zurilla, et al., 1999) and Torrance(1988)"s TTCT for undergraduate students. The study have applied Pearson product-moment correlation to find out relations between social problem solving and creativity, and used simple liner regression analysis to find out the effects of social problem solving on creativity. The results of the study are as follow; first, social problem solving were significantly positively correlated to creativity, originality and openness. The positive Problem orientation were significantly positively correlated to creativity, fluency, originality, elaboration and openness. The rational problem solving were significantly positively correlated to originality and openness. Second, social problem solving have positive influence on creativity, originality and openness. The positive Problem orientation have positive influence on creativity, fluency, originality and openness. The rational problem solving have positive influence on originality and openness.