창조경제 시대를 맞이하여 조직경영에 필요한 감성적, 창의적 역량을 제고하기 위하여 문화예술교육을 활용하는 기업들이 나타나고 있다. 이에 따라 기업조직을 위한 문화예술교육 프로그램을 운영할 수 있는 기획자의 역할이 새롭게 요구된다. 이런 사회적 요구에 따라 한국예술종합학교 예술경영 전문사 과정에서는 2011년부터 기업문화예술교육 교과를 개발하여 운영하고 있다. 교과를 통해 수강생들은 관련 이론 및 국내외 사례들을 학습하는 것과 동시에, 액션러닝기법을 활용하여 실행을 통한 교육과정 개발에 참여하였다. 수강생들은 담당교수와 관련 전문가로 구성된 셋 어드바이저의 지원을 받아 학습팀을 통해 기업문화예술교육 사례를 계획하고 실행하고 평가하는 등의 학습과정을 수행하였다. 본 교과를 통해서 수강생들은 자기주도 학습을 통해 학습자의 내재적 동기가 증진되고, 학습자 간 상호작용이 강화되며, 창의적 문제 해결력과 현장 감각이 높아지는 등의 효과가 있었다. 더불어 예술분야의 배경지식과 경험이 있는 수강생들이 액션러닝을 통해서 기업조직을 위한 예술적 개입을 체험함으로써 문제해결에 기여하는 예술교육의 가능성을 확인할 수 있었다.
Recently, Korean organizations have adopted artistic interventions to improve its core competences while reacting to the rapidly changing situation. The nature of arts and culture enhances the individuals’ intuition, understanding, empathy ability and creativity so it can improve the communication and creative problem-solving ability in the organization and finally it leads to the creation of the good organization culture. Nurturing the professionals who can manage the effective communication and coordination between the organization and the world of arts is strongly requested. Hereby, “Relationship between Corporations and Arts” has been developed in the Korea National University of Arts which forms social discourse by theoretical and empirical research on the arts field and cultivation of artistic talents. The course accepted the Action Learning from 2011 and this attempt was very fruitful because it enables the well-rounded education through the process of problem recognition, implementation and reflection and builds the foundation for the regular curriculum in the future as well. Lots of effects have been reported such as the increase of intrinsic motivation through self-directed learning, enhancement of interactions by establishing government-industry-academy networking. As a result, students who have mainly artistic backgrounds can comprehend the business world well and build the ability to organize artistic interventions projects holding the belief that arts contribute to society.