본 연구는 주민복지의 중추적 역할을 담당하고 있는 지역사회복지관이 일반대중에게 어떤 이미지로 인식되고 있는지 그리고 이용경험과 관련된 인지도에 따라 지역사회복지관에 대한 인식에 차이가 있는지를 파악한 연구이다. 연구를 위해 949명의 성인을 대상으로 16개의 형용사로 구성된 어의차이척도(semantic differential scale)를 사용하여 조사를 진행하였다. 연구 결과 지역사회복지관에 대한 대중의 인식은 ‘사명감이 있는’, ‘안심이 되는’, ‘효율적인’, ‘편안한’, ‘깨끗한’, ‘신뢰할만한’ 등의 항목이 다른 이미지항목 보다 상대적으로 점수가 높게 나타났으며, ‘혁신적’, ‘성취적’, ‘민감한’ 항목은 상대적으로 낮게 나타났다. 이용경험과 관련된 인지도에 따른 인식차이를 대응분석을 통해 파악한 결과 지역사회복지관 이용경험이 있는 경우에는 ‘성취적’, ‘효율적’, ‘유쾌한’ 이미지가, 자원봉사경험이 있는 경우에는 ‘문제해결에 도움이 되는’, ‘민감한’ 이미지가, 다소 알고 있는 경우에는 ‘실제로 도움이 되는’, ‘신뢰할만한’, ‘깨끗한’ 이미지가, 지역사회복지관에 대해서 거의 모르는 경우에는 ‘편안한’, ‘평판이 좋은’, ‘안심되는’ 이미지가 가장 근접하게 위치하므로 이용경험과 관련된 인지도에 따라서 대중의 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 지역사회복지관에 대해서 모르는 집단을 준거로 하여 ‘프로그램을 직접 이용한 경우’, ‘자원봉사 경험이 있는 경우’, ‘다소 아는 경우’와 비교한 결과 이용경험이 있는 집단이 다른 집단에 비해 지역사회복지관에 대한 긍정적 인식수준이 높은 것으로 확인되었다.
The Purpose of this study is to examine by what images the community welfare centers, which play a leading role in the citizen welfare, are acknowledged by the general public, and whether the perceptional differences exist according to the levels of familiarity with the welfare centers. This study used the semantic differential scale that consists of 16 adjectives. The data was collected from 949 adult citizens. The analysis of this study shows that the public perception of welfare center is relatively high on the image items such as “have a sense of mission,” “feel easy,” “efficient,” “comfortable,” and “clean,” “trustful,” but relatively low on the image items such as “innovative,” “attainment of goals,” and “sensitive.” In addition, the result of the correspondence analysis show that public perceptional differences exist according to the familiarity with the welfare center. Specifically the result show that: (1) those who participated in the programs provided by welfare centers are high on the image of “achievable,” “efficient,” and “pleasant”; (2) those who experienced volunteer service are high on the image of “helpful to solve problems” and “sensitive”; (3) those who know a little about welfare centers are high on the image of “helpful,” “trustworthy,” and “clean” ; and (4) those who does not know about welfare centers are high on the image of “comfortable,” “good reputation” and “feel easy.” Finally, the comparative analysis of those four groups indicates that the group of those who participated in the programs of welfare centers shows more positive level of perception than the other groups.