본고는 유기론적 관점에서「왕십리」의 의미를 고찰한다. 작품의 특성을 고려하여 시의 중층 구조를 의미, 리듬, 어조 등의 층위로 나누어 층위별 분석 과정을 통해 구성요소 간의 상호관련성을 살피며 부분적 의미와 전체적 의미를 규명한다. 이 시의 묘미는 언어의 섬세한 조직으로 감정을 감추는 데에 있다. 행간에 여백에 두어 의미를 함축하고 정서를 환기한다. 3음보의 반복과 변주, 부드러운 음질의 울림자음과 센 어감의 마찰음과 파찰음의 사용, 양성모음과 음성모음의 활용, 간접화법과 대화의 어법 구사, 다양한 문장종결형의 사용, 객관적 상관물의 활용 등을 통해 주관적 감정을 제어한다. 그러면서 시의 의미가 운율, 어조와 긴밀하게 상호 작용하여 유기적인 통일체를 이룬다. 감정에 몰입되지 않고 예술적 기법으로 미적 거리를 확보한 점은 이 시가 이룬 예술적 성과다. 떠난 임을 기다리는 애틋한 사랑의 마음을 운율을 살려 절실하게 표현하고 있다는 점에서 김소월의 「왕십리」는 한국 연애시의 표본이 된다.
This paper was designed to examine the meaning of 「Wangsimni」from the organic perspective. Considering the characteristics of the work, the poem’s multilayer structure was divided into layers of meaning, rhythms and tone. A correlation between components was examined and partial and overall meaning of the poem was explored through analysis for each layer. The subtlety of this poem is in hiding emotions with sophisticated structure of language. Spacing was placed between lines to imply meaning and refresh sentiments. This poem controls subjective emotions through a repetition and variation of three feet, soft sound of voiced consonants and the use of the fricative and the affricate words with strong sounds, the use of positive and negative vowels, the use of indirect speech and conversation, the use of various sentence endings and objective correlative. At the same time, the poem’s meaning closely interacts with its rhythms and tone, achieving organic and unified tone. This poem achieved artistic feat by securing aesthetic distance through artistic techniques without having the readers completely immersed in emotions. Kim So-weol’s ?Wangsimni? is an outstanding example of Korean love poems in that it expresses a profound sense of longing heart for the lost love by highlighting rhythms.