철도산업의 고도화에 따라 철도차량 편성은 승객 수요 등에 따라 유연하게 편성되고 있다. 이를 위하여 하나의 기술적 대안으로 열차의 중련편성이 활용되고 있다. 중련편성의 경우 편성의 구성을 변경하면 열차제어를 위한 네트워크의 구성이 변경되므로, 이를 효과적으로 진행하여, 편성의 변경에 따른 지연시간을 최소화하는 것이 필요하다. 본 논문은 중련편성을 포함한 열차의 구성이 변경되는 경우 열차의 분리 및 결합에 따른 네트워크의 구성을 가변적으로 변경함으로써 연속적인 열차제어를 지원하기 위한 가변 네트워크 구성에 대한 방법을 설명한다. 특히 제안된 내용은 국제 표준인 IEC-61375 TCN 규격에 기반을 둠으로써, 향후 국제 표준을 준수하는 네트워크 기술 개발에 응용될 수 있다.
As train technology evolves, train can be dynamically composed according to passenger demand. And for composing train, coupling method of multiple trains is widely used today. But when coupling procedure is launched, the configuration of train network is modified together. So, to increase efficiency of coupling, train network re-configuration should be done automatically and completed as fast as possible. In this paper, train network re-configuration method is proposed for train network variation from coupling. And proposed method is based on IEC-61375 standard.