전철변전소는 고장이나 사고 발생 시 여파가 크게 발생하여 설비 및 운용방법 이중화 등 복합적인 안전장치 및 방안을 구축하여 운용 중이다. 그러나, 변전설비의 구성이 단일품이 아닌 복합적인 설비 및 부품으로 구성되는 특징으로 효과적인 점검이 곤란하다. 변전기기에 대해서는 점검 종류 및 주기가 정의되고 유지보수가 시행되고 있으나, 변전기기를 구성하고 있는 주요 장치에 대해서는 부품단위 생애주기를 감안한 세부점검 계획이 수립, 시행되어야 한다. 본 연구에서는 고속철도 개통 이후 고장내역에 대한 통계분석과 평균수명, 영향인자를 토대로 하여 고속철도 변전설비의 장치별 유지보수 부품 교체주기를 제시하고자 한다.
Railway substation has composite safety devices and operation strategies such as duplicated equipment and operating methods for the consideration of breakdown or accident. However, effective inspection is difficult because of complex equipment and components. Although check types and cycles are defined and maintenance is performed, detailed inspection plans should be performed considering life-cycle for each components unit of main devices. In this study, we suggest replacement cycles for each component unit of railway substation based on statistical analysis of fault history, average life cycle, and impact factor of high-speed railway.