전차선로 설비인 드로퍼에 대한 단선현황 및 진동을 터널, 교량, 평지 시설에 대하여 측정 분석하였고, 또한 설비 별로 분류하여 장애자료를 작성하였다. 특히 드로퍼에 파단면을 분석하여 시료를 통한 분석 및 경도시험, 피로시험, 각종 시험분석으로 기계적 피로도인지 아니면 외부적인 환경에 의하여 단선현상이 발생되는지에 대한 연구하였으며, KTX 팬터그래프 압상력에 의한 전차선의 영향을 고찰하였고, 드로퍼의 탄성도 측정 또는 전기적인 순환전류 분석 및 사고사례를 적용하여 드로퍼 설치위치에 대한 연구 및 가선특성에 대하여 언급하여 이에 대한 방안으로 전차선로 드로퍼 개선을 통하여 KTX 속도를 결정하는 전차선로 드로퍼 설치방향을 제안하여 앞으로 우리나라 고속 전기철도 발전방향에 대하여 논하였다.
Catenary dropper wire of equipment and vibration tunnel, bridges, flat against the measurement and analysis facilities were also categorized by equipment failure data was written. In particular, the analysis of the fracture surface of the sample to the dropper through the analysis and hardness testing, fatigue testing, and various mechanical fatigue testing and analysis by the external environment or a break occurs in the study was that, KTX pantograph catenary voltage of imagination by was investigated, and the effect, measure the elasticity of the dropper or electrical cycle by applying the current analysis and accident cases dropper wiring installation location for the study and comment on the characteristics of the plan for this by improving the catenary dropper to determine the speed KTX catenary dropper installation direction by suggesting future directions for the development of Korean high-speed electrified railway are discussed.