아치교와 같이 특수한 교량에 설치되는 콘크리트 궤도의 경우 온도변화에 의해 수직 변위가 발생하기 때문에, 일반적으로 지역적 특성을 고려하여 동일한 중위온도에서 시공해야 합니다. 하지만 종종 교량과 궤도의 시공온도가 다를 경우가 발생하며, 이 때 궤도의 솟음량은 완성계 해석이나 단계별 해석과 같은 해석방법에 의해 차이가 발생할 수 있습니다. 본 논문에서는 유한요소해석을 이용하여 완성계 해석과 단계별 해석에 따른 궤도의 솟음량을 분석하였습니다.
In case of the concrete track on the special bridge such as arch bridge are subjected to the temperature variation, there is a some vertical displacement of the track. In general, construction temperature of bridges and tracks is equally controlled by considering the air temperature variation of the construction site. In some case, however, the construction temperature difference between the bridge and track may be occurred. In such cases, difference of the vertical displacement of the track may occur depending on the analysis method such as step by step analysis or completion stage analysis. In this paper, in order to investigate the vertical displacement of the track according to the step by step analysis and completion stage analysis, FE analysis are conducted.