최근 국내에서는 철도 수송량의 증가와 고속화로 인하여 궤도의 내구성을 확보하기 위한 연구가 진행 중에 있다. 아스팔트 노반은 강화노반층 상부에 설치되어 빗물의 노반 침투를 방지하고 열차하중을 분산시켜 분니발생 및 도상자갈의 관입을 최소화함으로써 유지보수를 절감할 수 있는 장점을 가진 구조이다. 이탈리아, 일본 등 국외에서는 유도상 궤도의 지지강성을 증가하기 위해 쇄석노반 상부에 아스팔트 노반을 설치하는 것을 기준에 명시하고 있지만 국내에서는 설계기준이 정비되어있지 않다. 유도상용 아스팔트 노반의 설계는 일본의 경우 강화노반 상면에서의 탄성침하를, 미국은 노반상면의 허용압력을 기준으로 하고 있다. 본 연구에서는 미국의 설계에 이용되고 있는 GEOTRACK 및 KENTRACK 프로그램을 이용한 역학적 측면과 경제성 및 시공성 측면을 고려한 아스팔트 노반의 적용성을 평가하였다.
Ballasted asphalt roadbed can be beneficial in reducing maintenance cost from various effects such as prevention of both strength reduction and weakening in roadbed system due to the effect of preventing rainwater penetration; decreasing the thickness of roadbed by dispersing a train load; prevention of roadbed mud-pumping and frostbite. Due to these beneficial effects, the ballasted asphalt roadbed, which is layered between reinforced and ballasted roadbeds, has been widely applied in design standards of Italy and Japan. In this study, the optimum thickness of asphalt and reinforced roadbeds, corresponding to the design standards for reinforced roadbed of high-speed railway, was estimated.