기상변화에 따른 강우강도의 증가와 도시적 토지이용면적의 증가로 강우 시 비점 오염원의 관리에 어려움을 가중시키고 열섬현상과 도시홍수가 중요한 사회 문제로 대두되고 있다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 도시 및 개발지역에 개발 이전의 수문 순환 생태에 최대한 근접하여 개발로 인한 영향을 최소화 하는 저영향개발(LID ;Low Impactment Development)기법이 대두되고 있다. 그러나 현재 개발 사업에 적용할 수 있는 LID 기법 및 적용방안이 미비한 실정이다. 특히 철도차량기지 건설시 비점오염원에 대한 저감방안수립은 장치형 비점오염저감시설 설치외에 별다른 대책이 없는 실정이며 LID기법 적용은 전무한 상태로 보다 적극적인 도입이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 LID 기법 중 하나인 투수블럭을 철도 차량기지에 적용하였을 때 우수유출량 및 비점오염 저감효과를 모델을 이용하여 정량화하고자 실무적으로 널리 이용되고 있는 EPA SWMM 5를 이용하여 LID 기법을 적용 및 평가하였다.
In recent years, heat island effect and urban floods have become more frequent in urban areas. It is widely known that such phenomena are mostly attributed to an increase in impermeable surface such as buildings and road pavements by urbanization. LID (Low Impact Development) has been a hot issue in watershed management due to increase in impervious areas with rapid urbanization and land use changes. This study illustrates how to design and evaluate the effect of non-point pollutant management using EPASWMM LID module and suggests design parameters for modeling LID facilities. Also, this study illustrates how to design and evaluate a non-point pollutant management detention pond using SWMM. In particular, special attention is given to the orifice design. In addition, a methodology which can be used to design a virtual junction in SWMM has been proposed to quantify water quality improvement triggered by the detention pond installation.