지금까지 정부를 비롯하여 철도운영기관에서는 휴먼에러 예방을 위해 많은 비용과 노력을 투자하고 있다. 특히 최근의 대구역 KTX 추돌사고 등은 대표적인 휴먼에러에 의한 사고로 인적, 물적 피해를 유발하였다. 이러한 많은 노력에도 불구하고 아직도 철도 현장에서는 휴먼에러에 기인한 사고가 지속적으로 발생하는 것이 현실임을 생각할 때, 우리의 휴먼에러 예방을 위한 철도안전연구 및 사업 등이 방향성을 원점에서 다시 한번 생각해 볼 때이다. 따라서 본 논문에서는 제4회 국제휴먼팩터학회(The 4<SUP>th</SUP> International Rail Human Fact Conference)에 참석하여 유럽등 철도 선진국들의 휴먼에러 예방 연구 동향 분석 결과를 중심으로 작성하였다.
It has invested a lot of money and efforts to prevent human error in railway operation fields, including the latest KTX conflict accident in Daegu station. Despite a lot of efforts, railway accident due to human error continues to occur in the railway operations. Now our railway safety researches and projects for the prevention of human error have required appropriateness and research direction. In this paper, we have analysis the published papers at the 4th Rail Human Factors Conference in London.