본 논문에서는 단순 관람의 공연 형식을 확장하여 관객이 다양한 형식으로 직접 공연에 참여하는 새로운 형태의 공연을 제안한다. 디지털 기술을 활용하여 관객이 공연에 참여하는 다양한 기법 (관객 캐릭터, 협력 게임, 인터랙티브 무대효과)을 소개한다. 관객캐릭터는 관객의 얼굴이 맵핑된 디지털 배우로 등장인물로 공연에 참여하며, 실제 배우와 함께 공연을 진행한다. 협력 게임은 배우와 관람객이 함께 협력하여 특정 상황을 극복하는 게임적인 기법이다. 인터랙티브 무대효과는 관람객의 호응도를 이용하여 공연 무대의 효과를 인터랙티브하게 변화시키는 기법이다. 본 공연을 통해 관객은 공연에 대한 몰입도를 표출하면서 공연 스토리 전개와 영상제어에 참여할 수 있다. 본 논문에서는 구현된 기법을 테스트하기 위해 관객 참여 인터랙티브 공연을 기획하여 실제로 공연중에 나타날 수 있는 다양한 가능성과 문제점을 도출하고 기술하였다.
In this paper, we propose a new type of performance by extending the conventional format of the performance where audiences participate in a variety of ways. Utilizing digital technology, we propose various types of techniques (the audience character, collaborative games, interactive stage effect ) that the audience participates in the performance. The audience participates in the performance as digital characters. The audience’s face is mapped into the characters and they perform with the actors. The game is performend in cooperation with the actors and audience-specific techniques to cope with the situation in the game. Interactive effects of stage performances are changing stage environment. Through three techniques, audiences express commitments and participate in the control of performance and visual stories. During the test of the implementation, we examined an interactive audience participation, and derived a wide range of possibilities and the problems described.