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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정세빈 (한국GM)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제22권 제3호
발행연도
2014.4
수록면
234 - 240 (7page)

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Driving-related injuries associated with elderly drivers are on the rise, although the overall rate of driving-related injuries has decreased. To determine the causes of this trend, we researched existing vehicle systems that use different sensors and signals to promote safe driving. We found that although the systems alert drivers to potential collisions and assist them in finding a location easily, they were created by people who rarely use the systems in their daily lives. For the most part, they"re not created by people with driving difficulties caused by health problems, which in turn often afflict the elderly. To address this issue, we analyzed the drawbacks of the current systems and used a focus group of people with body conditions that have declined due to age to discover the problems they encounter while driving. With the focus group, we used diverse research activities, such as observation and interview to demonstrate how new system concepts could be developed for the elderly. Finally, we propose that adequate system concepts for the elderly would improve driving safety and provide a more enjoyable driving environment for this population.

목차

Abstract
1. 서론
2. 고령 인구에 대한 정의
3. 고령자의 신체적 특성들
4. 현 안전 시스템에 대한 분석
5. 시스템 설계를 위한 선행 연구
6. 고령 운전자를 위한 차량 시스템 제안
7. 안전 시스템 콘셉트 개발 프로세스
8. 시스템 콘셉트 개발 프로세스 결과
9. 고령자를 위한 최종 시스템 콘셉트
10. 향후 시스템 개발 프로세스
11. 결론
References

참고문헌 (14)

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