메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이강인 (중국 산동 교통대학)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제38집
발행연도
2014.3
수록면
477 - 489 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Horizontal relationship between soldiers and village people shown in the movie <Welcome to Dongmakgol> enabled us to discover director’s will to pursue an invisible imagined community through the movie and the village is forming a place of communication for the general public who dream a new world for an ethnic group through it. Also, the novel 『BianCheng』 shows pure and simple appearance of Miaozu(苗族) by forming an ideal world named ‘chatong(茶?): tea village’ as a manifestation of author‘s patriotism, expressing the author’s will to recover invisible horizontal relationship throughout the war-torn China jumping over Xi?ngx?(湘西) area. Evaluating him simply as a revivalist, purist or pacifist is no more than a very glimpse evaluation of his world of art works. Shen congwen‘s will to pursue such an imagined community introduced in this thesis is not reflected in a variety of evaluations on his work. Thus, this thesis inquired into the possibility of his will toward an imagined ethnic community by comparing through a Korean movie.

목차

1. 서론
2. 민족 지향성과 민족 공동체 건설에 대한 구상
3. 상상의 공동체에 대한 해석-영화 <웰컴 투 동막골>과 소설 『邊城』
4. 결론
참고문헌
【 논문초록 】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-900-001352003