메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양희영 (숙명여자대학교)
저널정보
한국의상디자인학회 한국의상디자인학회지 한국의상디자인학회지 제15권 제4호
발행연도
2013.12
수록면
83 - 99 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research is a follow-up study about analysis on the many different customer groups and their various culture trend, which intends to realize diverse values depending on the sense. The purpose of this study was to develop direction forecast for the future fashion industry through consideration about the characteristics of contemporary fashion industry by the change of different customer’s culture trend. And also try to find solution to survival strategy of fashion fields able to evolve with customer.
Change of the customer’s cultural trend draws a shift in policy in the 21st fashion industry as follows : 1) mash-up 2) complexation through decentering and blurring 3) invisible and immaterial value oriented 4) expansion of minor small market. Moreover, this shows sociocultural meaning as follows. First is spread of flexible and horizontal relationship through collaborative consumption and collaboration. Second is concentration on floating and indeterminate chance through dismantling of various different fashion categories. Third is formation of the permanent difference by selection and focus. Last is expansion of understanding about cultural-ecology. Customer cultural trend is ‘meme’ of cultural gene in fashion field, so it intends to co-evolute with customer by continuous change.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법 및 연구문제
Ⅲ. 이론적 배경
Ⅳ. 21세기 소비자 문화 트렌드 변화에 따른 현대 패션산업 특성과 사회문화적 의미
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (5)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-590-001372114