메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장문석 (영남대학교)
저널정보
역사학회 역사학보 歷史學報 第221輯
발행연도
2014.3
수록면
489 - 517 (29page)
DOI
10.16912/khr.2014.03.221.489

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay looks into Italian fascism’s cultural policies and their repercussions to the Turin intellectual society in the 1930s. Seen from the perspective of stateformation as cultural revolution, Italian fascism can be considered as a totalitarian project to build the nation-state based on the coherent and unitary national culture. In particular, under the serious economic crisis, the regime began to make new efforts to intensify the fascistizzazione of culture, revealing the significant differences from the former cultural policies. Yet, it seems retrospectively that the regime failed to make any serious inroads into Italian culture, at least, the territories of high culture. A case of the Turin intellectual society is symptomatic. Turin, the capital of the Savoyard monarchy and modern industry, showed the remarkable internal intellectual and cultural autonomy under the fascist rule. Turin intellectuals derived the resources for autonomy from the conservative-nationalistic values connected with the monarchy and the liberal customs inspired by Gobetti, Croce and Einaudi etc. Indeed, a case of Turin implies that the so-called fascist cultural revolution was a slow and partial process through adaptation and compromise which might be termed the “gradualist revolution.”

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 문화의 파시스트화 : 로마
Ⅲ. 문화의 자율성 : 토리노
Ⅳ. 맺음말
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-910-001325544