본 연구에서는 대학생이 지각하는 아버지 특성을 객관적으로 측정할 수 있는 아버지 척도를 개발하고 타당화하였다. 먼저, 아버지 특성과 관련된 문헌 및 Poulter의 이론을 검토하고, 대학생들에게 개방형 질문지 실시, 면접조사 등을 통해 아버지 특성의 내용을 수집하였으며, Poulter의 이론에 기초하여 아버지 특성을 5개 요소를 분류하였다. 다음, 연구자를 포함한 전문가 3인이 내용의 중복 및 각 구성 요소에 부적절하다고 판단되는 문항을 제거 또는 통합하여 예비문항 60개 문항을 선정하였다. 동일한 예비문항 60개 문항은 전문가 집단에 의해 3차례의 내용타당도 검증을 받아 내용을 수정?보완하여 예비문항 60개 문항을 최종적으로 확정하였다. 이를 2010년 3월부터 4월까지 8개 대학의 대학생을 대상으로 최종 예비문항 60개 문항에 대해 설문조사를 실시 한 후, 366부를 활용하여 문항분석과 탐색적 요인분석을 통해 구성요인을 탐색하고, 타당도 검증을 실시하였다. 분석 결과, 대학생이 지각하는 아버지 특성 척도는 5요인 29개 문항이 확정되었으며, 5개요인 각각의 Cronbach"s α계수는 .666~.877로 양호하였다. 본 연구에서 아버지 특성은 대상관계의 질문지와의 상관관계를 통해 구인타당도를 검증하고, 불안, 수치심, 성취동기와의 상관관계를 통해 준거타당도를 검증한 결과 타당도가 양호한 것으로 나타났다. 대학생이 지각하는 아버지 특성 척도는 총 29개 문항, 5개 하위요인- ‘성취강요성’, ‘멘토성’, ‘정서단절성’, ‘폭력성’, ‘무관심성’, - 으로 구성되어 있다. 분석결과에 대해 선행연구와 관련하여 논의하고, 연구의 의의와 한계 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
This study developed and made the father"s trait inventory to objectively measure father"s trait that college student perceive. It firstly examined the literatures related to father"s trait and Poulter"s theory, collected the content of father"s trait by conducting the open type survey and giving the interview to college students, and then categorized five items by father"s trait. Next, it selected 60 primary items by eliminating items which are not suitable and to avoid repeating the same items. From the derived sixty items, we have tested the analysis and validity of the derived items. In order to know these above mentioned factors, in 8 universities and in 366 subjects from March to April in 2010, we used SPSS 15.0 to test the factor analysis of 60 items. As the result of analysis, we have concluded that the final father"s traits to be inventory with 5 factors in 29 items as low-ranked factors. The inventory about father"s trait is made of five factors of low-rank. and each Cronbach’s α coefficient of five factors was from .666 to .877. According to the above mentioned data, we used the inventory which are similar to the test of father"s trait having the primary object relation for father to test the validity of special anxiety, humiliation, and the motivation of achievement. As the result of the test, there was a very reciprocal relation between the low-rank factor of father"s trait inventory and the low-rank factors of object relation scales. So, the father"s trait evaluation has validity. The father"s trait inventory of college student"s perceived father"s trait consists of the total 29 questions and 5 sub-areas including ‘the desire of achievement’, ‘the nature of the mentor’, ‘the nature of severance’, ‘the nature of violence’, the nature of indifference’. This study discussed the findings with the precedent study and mentioned the meaning and the limit of the study as well as suggestions for the follow-up study.