창조경제시대 지역발전과 관련된 최근의 연구경향은 창조적 활동이 촉진되기 위한 ‘창조적 환경(creative milieu)의 중요성을 강조하고 있는데, 이는 경제의 패러다임이 지식(knowledge) 중심의 사회에서 창조성(creativity) 중심의 사회로 변화하고 있기 때문이다. 사람이 중심이 되는 창조도시는 산업과 예술적인 생태성, 창조적 계급과 자원의 유동성 뿐 아니라, 문화가 기반이 되는 전통의 복원과 공동체성 창출, 미학성의 추구 등의 다양한 요소들이 환경적으로 조화를 이루어야 유의한 지역발전을 담보할 수 있다. 특히, 창조도시에서 언급되는 창조적 계급과 사회적 자본, 맥락의 특성을 어떻게 환경적인 측면에서 이해하고, 조화를 이루게 하느냐가 성공적인 지역발전의 주요 요인이 된다. 예를 들어 산타페라는 미국의 도시를 살펴보면, 공예가들이라는 창조인력들이 밀집함으로서, 하나의 발전 기반이 마련되고, 이러한 조건들이 창조적 환경으로 발전해나가면서, 다양한 주체들의 선순환이 이루어지는 창조도시라 할 수 있다. 이와 같이 창조경제시대 창조적 환경 조성을 위해서는 구성인자들과의 커뮤니케이션과 다양한 자원들, 특히 인적자원의 확충이 무엇보다도 중요하며, 개별적인 발전전략에서 생태계를 기본으로 하는 역할분담과 협력의 키워드가 훨씬 더 중요해질 것이라 여겨진다.
Recent studies related regional development in creative economy era emphasizes the importance of ‘creative milieu’ promoting the creative activities of specific regions which represent the changes of paradigm from knowledge-based society to creative-based society. Human-centered creative city & regional development is encouraged by the combination of several components; artistic ecology, creative class, liquidity of the creative class & resources, community-based restoration of the traditional characteristics. and pursuit of aesthetics. In particular, the creation of the city’s creative class, social capital, and the characteristics of the context in terms of understanding how the environment, is the key factor in the successful development of the area. For example, case of Santa Fe, in the United States, tell the story about creative city. By the concentration of artisans, the foundation for regional development is formulated and these conditions have been developed into a creative environment and eventually made a virtuous cycle for creative city. Finally, communication among composition agents and amplification of resources, especially human resources, is the most important factor for creating creative milieu in creative economy era and strategies of individual roles in the ecosystem, and cooperation on the basis of a keyword is much more important.