메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍승완 (The Technion–Israel Institute of Technology) 이윤길 (호서대학교)
저널정보
한국멀티미디어학회 멀티미디어학회논문지 멀티미디어학회논문지 제17권 제5호
발행연도
2014.5
수록면
623 - 630 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
While BIM software becomes popular for CAAD and architectural design educations, the affordance of BIM for students’ architectural idea developments, called intra-process of communication, is still unknown. Therefore, this study conducted t-test quantitative analysis in order to the scores for feedback, idea productivity, idea development for architectural elements(form, interior space, material, and details), and creative motivation(novelty, appropriateness) using BIM and non-BIM 3D modeler. To achieve the goal, in authentic CAAD class, architecture major students proposed two office designs using those two tools, then they evaluated in which ways those tools influenced their idea developments.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론연구
3. 데이터 수집 및 분석 방법
4. 실험 결과 및 고찰
5. 결론 및 향후 연구
REFERENCE

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-004-001678490