메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유지철 (한국교원대학교) 김찬국 (한국교원대학교)
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 環境敎育 第27卷 第2號
발행연도
2014.6
수록면
239 - 251 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze environmental views and environmental contents of 『Life and Religion』 textbooks which are used in Christian high schools. In this study, the high school religion curriculum was analyzed on environmental contents. The national religion curriculum demands that the textbooks are to include not only the Christianity but also other religions (Buddhism, Taoism and Confucianism). The framework for textbook analysis was developed on the environmental views and environmental contents. With the framework, two kinds of Christian high school textbooks of ?Life and Religion? were analyzed. The result of the study are as follow: The textbooks reflected environmental views in Christianity, while they hardly reflected other religious environmental views such as Buddhism, Taoism, and Confucianism. The textbooks introduced environmental issues and common solutions in general, however, such issues or solutions were not related with specific Christian doctrine. Based upon the results, this study suggests that ‘Religion’ textbooks for Christian high schools include ‘Views on the environment and the nature’, ‘Religious solution of environmental problems’ and ‘Social skills’ to resolve environment issues. These suggestions can be considered in developing ‘Religion’ curriculum or textbooks for environmental education in Christian schools.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 기독교 교과서를 통한 환경교육에 주는 시사점: 원칙 및 방향 제안
참고문헌

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-300-001672780