본 연구는 지역 스포츠이벤트 참가자들을 대상으로 서비스품질에 대한 IPA분석과 서비스품질, 서비스가치, 고객행동의 관계를 분석을 시도함으로써 최종적으로는 스포츠이벤트 참가자들의 만족도에 영향을 미치는 서비스품질요소의 추출과 재방문을 이끌어낼 수 있는 연구모형을 개발하는데 목적이 있다. 이에 따라 본 연구의 대상은 2012년 9월 22일부터 23일까지 전라남도 보성군에서 개최된 전라남도지사기 생활체육배드민턴대회에 참가선수를 모집단으로 선정한 후 편의표본추출방법으로 표본을 추출하였고, 최종분석에는 662부의 자료를 사용하였다. 특히, 결과도출을 위한 통계분석방법으로는 대응표본 t-test(paired t-test)와 IPA분석(important-performance analysis), 그리고 구조방정식 모형분석(structural equation model)이 실시되었다. 이에 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠이벤트 참가자가 지각하는 서비스품질의 중요도와 성취도 차이 및 IPA분석결과는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.01, p<.001). 둘째, 스포츠이벤트 참가자가 지각하는 서비스품질의 중요도와 서비스가치, 고객만족, 충성도의 인과관계는 통계적으로 유의한 결과가 나타났다(p<.05, p<.001). 셋째, 스포츠이벤트 참가자가 지각하는 서비스품질의 성취도와 서비스가치, 고객만족, 충성도의 인과관계는 통계적으로 유의한 결과가 나타났다(p<.05, p<.01, p<.001).
This study aims to draw service quality factors influencing participants" satisfaction at sports events and develop research models which induce their revisit by conducting IPA analysis of service quality and relationship analysis of service quality, service value, and customer behaviors with local sports events participants. The subjects of this study were players who participated in the Jeonnam-do Province Governor Flag Life Badminton Tournament held in Boseong-gun, Jeollanam-do from September 22 to 23, 2012. The convenient sampling method was used for sample extraction and 662 questionnaires were used for the final analysis. The statistical analysis methods used to draw results included t-test(paired t-test), IPA(important-performance analysis), and a structural equation model. Finally, the following results were obtained. First, participants in sporting events and the perceived importance of the achievement gap between service quality and IPA analysis showed a statistically significant difference(p <.01, p <.001). Second, participants in sporting events, and the importance of service quality perceived service value, customer satisfaction, and re-join the causal relationship between the degree results showed a statistically significant(p <.05, p <.001). Third, the quality of service perceived by participants in sporting events, achievement and service value, customer satisfaction, and re-join the causal relationship between the degree results showed a statistically significant (p <.05, p <.01, p <.001).