메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양정현 (부산대학교)
저널정보
효원사학회 역사와 세계 역사와 세계 제45집
발행연도
2014.6
수록면
201 - 231 (31page)
DOI
10.17857/hw.2014.06.45.201

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzed the viewpoint of history teacher and history textbook, especially focused on democratization and industrialization of Korea. The viewpoint of history textbook is in other words that of author’s. In history teaching, viewpoint of the ‘subject’ is very important. Historical interpretation, description and historical thinking are based on the viewpoint of the ‘subject’.
E. H Carr said, ‘History is a continuous process of interaction between the historian and his facts, an unending dialogue between the historian and the past.’ There need two subjects in Interaction or communication. Also in classroom, dialogue goes on between teacher and student, author and student, historical person and student.
In history textbook, author concealed himself behind facts, The viewpoint of author is not exposed. Historical persons don’t’ have their voice in the body of history textbook. But reading materials, historical sources included the voice of historical person.
In history classroom, interaction and dialogue take place between teacher, student, author of textbook and historical person. So history teachers should be aware the ‘subject’ of dialogue. If history textbook expose the voice of historical person, it promote the interaction between historical person and student.

목차

서언
Ⅰ. 역사교실의 구성 요소와 인식주체
Ⅱ. 역사 텍스트에 표현된 인식 주체로서의 `역사행위자`
결어
Abstract

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-910-001629478