메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서희정 (영남대학교) 홍윤기 (경희대학교)
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제167호
발행연도
2014.6
수록면
41 - 64 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to clarify that the distinguishing meaning of concession is supposition and to present the effective teaching method for letting Korean language learners know the meaning of concession by using the repetitive construction of alternative ending ‘-geon -geon’ or ‘-deun -deun’. The repetitive construction of alternative ending is used as subordinative clause and showing supposition. Also, its main clause is contrary to expectation of subordinative clause and is having the lower bound in likelihood scale like concessive sentence. In that respect, the repetitive construction of alternative ending is similar to concessive clause. And we show the repetitive construction of alternative ending is not too difficult semantically and syntactically for intermediate Korean language learners to study, and declare the repetitive construction of alternative ending and concessive clause could be presented at intermediate level of Korean language education.

목차

1. 머리말
2. 대립과 양보의 모호성
3. ‘-어도’ 양보문과 선택 연결어미 반복 구문의 상관성
4. 한국어교육에서 대립과 양보의 경계 짓기
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-800-001627937