메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선우 방성원 (경희사이버대학교)
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제167호
발행연도
2014.6
수록면
65 - 102 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the current status of Korean Teacher Education Programs(KTEP) for K-12 Teachers in the United States and what the Korean teachers’ needs are to develop the effective KTEP. We conducted a survey-based research, distributing a questionnaire to 188 Korean teachers (K-12) in the United States by e-mail. The questionnaires from fifty five teachers who responded were examined for the study. The survey consists of four parts: personal information, teachers" perception of Korean language teacher"s professionality, teachers" needs relating to the KTEP, and teachers" needs relating to the teacher education programs focusing on Korean language skills. On the basis of the survey results, we found that Korean teachers prefer the KTEP consisting of offline classes rather than online classes. The survey results revealed that teaching methods and Korean culture are the ones that the Korean teachers would like to develop through the KTEP. The teachers perceived Korean conversation skill is the most important factor relating to Korean language teacher"s professionality. Finally, teachers suggested that the current status of Korean classes in regular schools in the United States should be considered when the KTEP are developed.

목차

1. 서론
2. 교사 교육의 현황
3. 요구 조사 방법
4. 결과 분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-800-001627942