본 연구는 교사들을 대상으로 산림을 활용한 학교 건강증진 프로그램 시행 현황을 파악하고 이러한 프로그램의 정착 및 확산에 대한 교사들의 인식을 조사하기 위해 실시되었다. 비보건교사 37명과 보건교사 42명의 설문조사를 분석한 결과 17개(21.5%) 학교에서 현재 산림을 활용한 학교 건강증진 프로그램을 시행하고 있었으며, 4개의 학교가 프로그램 시행을 계획하고 있었다. 현재 주로 실시하고 있는 프로그램은 ‘숲 근처 활동 프로그램’(45.5%)이 가장 많았으며, 주로 전교생을 대상으로 교사가 프로그램을 운영하고 있었고, 학생들의 만족도는 높은 편이었다. 산림을 활용한 학교 건강증진 프로그램의 전국적인 확산 가능성에 대해서는 39명(49.4%)의 교사가 가능하다고 응답했으며, 확대 시행이 어려운 이유로 학생들의 호응보다는 전문 인력과 행정적 지원 부족을 들었다. 35명(44.3%)의 교사들이 프로그램 운영 및 관리 교육에 참여할 의사가 있고, 39명(49.4%)의 교사가 보건소와 연계한 프로그램 제안 시 수용할 의사가 있다고 응답하였다. 프로그램 정착 및 확산을 위한 국가적 지원으로는 프로그램 운영에 대한 프로토콜 제공을, 프로그램 운영에 영향을 미치는 요인으로는 학교 숲 및 시설의 정비를, 그리고 적절한 프로그램의 건강 주제는 질병치유 항목이 상대적 중요도 분석 결과 높은 점수를 얻었다. 본 연구의 결과는 추후 학령기 아동을 대상으로 하는 산림 활용 학교 건강증진 프로그램 개발 및 정책 수립의 기초자료로서 활용될 수 있을 것이다.
The present study was conducted to assess the current state of school health promotion programs using forests in Korea and to explore perceptions of teachers toward the acceptability and dissemination of the programs. 37 teachers and 42 school health teachers completed the survey in 2013. Currently, 17 schools (21.5%) run the programs and 4 schools plan to implement the programs in the near future. The most common type of program was ‘activities near forests program’ (45.5%) and most programs led by teachers. Most school health promotion programs using forests targeted all students and students were highly satisfied with the programs. Regarding dissemination of the programs, 39 teachers (49.4%) believed that it is feasible to expand the current programs. Identified barriers to the expansion and dissemination of the programs were a lack of trained staffs and administrative support. 35 teachers (44.3%) reported that they were willing to attend the training programs; and 39 teachers (49.4%) were willing to collaborate with public health centers. Factors determining the success of the programs are as follows: 1) structured protocol developed by the government; 2) maintenance and management of school forests and facilities; and 3)development of programs targeting specific disease. Knowledge obtained from this study laid the foundation for developing school health promotion programs using forests for school-aged children and establishing related policies.