메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최성희 (이화여자대학교)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제27권 제2호
발행연도
2014.8
수록면
175 - 208 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper, which aims to delineate Sarah Ruhl’s unique position in the changing geography of women’s theatre in the U.S. today, investigates how Sarah Ruhl’s plays succeed both tradition of popular theatre and genealogy of feminist theatre with her unique aesthetics of “Ovidian dramaturgy.” First I devise and suggest a new theoretical framework called “feminism 3.0” which allows us to transcend the generational barriers of ‘wave’ model and explore the new territory of “a third space” in which different attitudes and perspectives coexist and interweave one another outside of the linear time. Second, applying the theoretical paradigm into evaluating Ruhl’s dramatic world, I analyze Ruhl’s dramaturgy of convergence and metamorphosis as a significant symptom and crucial example of new popular feminist theatre. Finally in the conclusion, using the critical concept of “affect” and Ranciere’s notions of “ignorant schoolmaster” and “emancipated spectator,” I speculate how Ruhl’s popular feminist drama diverges from the 2nd wave feminism and conventional popular theatre.
Ruhl’s utopian performative is experienced not by political or ethical ideology but primarily through her aesthetic forms that combine sensibles and emotions into a powerful affect. I argue that the emancipated spectator needs centripetal force as well as centrifugal liberation and therefore Ruhl’s Ovidian dramaturgy exemplifies a new possibility of popular feminist theatre that appeals and attracts wide range of spectators and (per)forms a community based on the common yearning for utopia, the vanishing point.

목차

I. 새라 룰 현상
II. 페미니즘 3.0:제 3의 공간
III. 밀레니엄 여성연극의 지형과 룰의 오비드적 드라마터지
IV. 대중적 페미니즘 연극을 위하여:새로운 구심점을 찾아서
V. 대중적 페미니즘의 가능성: “무지한” 연극과 “해방된” 관객
인용 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-840-002619028