한국철도기술연구원 주관으로 수행중인 국책과제인 KRTCS (Korean Radio based Train Control System) 인 열차제어시스템은 기획단계에서는 무선통신을 WiFi 기반으로 추진되었고, 이와 함께 추진된 차세대무선통신시스템 개발은 2012년4월에야 LTE 기반의 무선통신 시스템으로 확정되어 이를 함께 연동시키는 부분이 필요하다. 이미 LTE-R 시스템은 음성 및 영상을 모두 지원 하도록 2013년 완료하였으나 열차제어시스템인 KRTCS 시스템과 연동하여 수행할 필요성이 있었다. 이를 위해 열차제어에 필요한 데이터의 전송을 우선권을 줄 필요가 있으며 이를 지원하기 위한 PCRF (Policy Charging & Rule Function)의 도입과 기존 WiFi 망을 대체하여 LTE 망을 연동하기 위한 시험방안에 대한 연구이며 이때 제기된 문제점과 이를 해결하기 위한 방안을 사례연구를 통해 향후 사업화를 위해 고려해야 할 부분에 대한 연구 내용임
The Korean Radio based Train Control System under Korea Railroad Research Institute, a National R&D Program, is progressed to transmits data based on WiFi in planning phase. The New generation Wireless Communication System Development with KRTCS was decided to the wireless communication system based on LTE at April, 2012. So, there is need to interface between LTE-R and KRTCS. Although LTE-R system completed to support both voice and video at 2013, these days, it is needed to interface between LTE-R and KRTCS. The train control data needs to give priority to transmit data. This study is for that the PCRF(Policy Charging & Rule Function) is adopted to support this function and the test plan is interfaced between KRTCS and LTE-R instead of existing WiFi. And this study is for that it is considered for the commercialization for the future through the case study to solve the suggested issue at this time.