국내 물류수송에서 공로에 대한 의존도는 94%를 넘어서면서 도로정체 심화, 온실가스 배출 및 유가상승에 따른 물류비용 증가에 따른 높은 사회적 비용을 발생시키고 있다. 기존 철도물류시스템의 단점인 낮은 표정속도와 선로용량 제약, 문전수송의 불가능 등으로 철도물류를 활성화시키기 어려운 특성이 있다. 본 연구는 현재 철도의 기반시설인 고속선을 이용하여 특송 및 택배시장에 대한 익일배송체계를 당일배송 또는 반일배송체계로 전환하고자 국가R&D과제로 개발 연구 중인 여객/화물 고속복합열차(High-Speed Passenger/Baggage Mixed Train)를 활용하여 선로용량 제약을 극복하고, 고속철도를 이용한 국제우편 및 택배등의 중소형물류를 연계서비스 통한 최적의 소화물 운송 서비스의 다양한 서비스 모델을 제안하고자 한다.
Reliance on road transport in the domestic logistics are intensified congestion, greenhouse gae emissions, due to rise in oil prices and the increase in logistics costs has caused a high social cost. The government policy of Low Carbon Green Growth that are seeking to take advantage of the railway. However, existing railway transport logistics system for reasons such as the low speed and track capacity constraints and impossible Door to Door system to activate the railway logistics difficult characteristics. As a result of this study the national R&D projects to develop being researched High-Speed Passenger/.Baggage Mixed Train utilizing the track capacity constraints to overcome the air cargo and freight railway linking transport services and rail and international postal and courier linkage service through development of basic study on the optimal baggage transport service model, we propose a variety of service model.