최근 중국의 시장 개방 정책과 높은 경제 성장에 따른 중국인의 소득 수준 향상으로 해외 여행객이 지속적으로 증가되고 있으며, 이러한 중국인 해외여행 시장의 성장에 힘입어 2013년 기준으로 전체 방한 외국인 중 중국인의 점유율이 36%를 차지함에 따라 일본인을 제치고, 최대 방한 외국인이 되었다. 이러한 방한 외국인의 변화 추이에 대응하여 한국의 관문인 인천공항 연계 철도 기능 강화 및 수요 증대를 위해서는 인천공항 입국 중국인의 공항철도 이용 유도가 필수적이다. 이를 위해 중국의 문화적 특성 및 중국인 성향에 대한 심층적인 분석과 함께, 방한 중국인의 여행 행태 조사를 통해 중국인의 여행 니즈를 파악하고, 이를 토대로 마케팅 전략 및 실행 과제를 도출하였다. 향후 본 실행 과제의 추진에 대한 방한 중국인 수요증대 효과를 정량적으로 검증할 수 있는 모델 개발 및 효과분석을 병행할 계획이다.
In recent, the amount of chinese tourist to abroad has incresed continueously in accordance with the market-opening policy and high growth of economy in China. As a result of this growth of chinese tourists, the Chinese tourists became to the biggest foreigners visiting Korea in 2013, beating Japanese tourists for the first time. The ratio of Chinese tourists was reached about 36% of total foreigners visiting Korea. To cope with the change of trend in tourists visiting Korea, the inducing the demands of the Chinese tourist visiting Korea via Incheon Int’l Airport to Airport Railroad is essential to reinforce the function of raiload as airport access, to increase the riderships of Airport Railroad. To accomplish these goals, the characteristics of culture in China and the tendency of Chinese were deeply analysed in first. After then, the needs of Chinese tourists were understood from survey for behaviors of Chinese tourists visting Korea. Consequently, the strategy and action plans of marketing against Chinese tourists were deducted by this acitivities. In future, the effects of this marketing should be checked and verified by quantitative model.