2013년 1,200만명의 외국인이 한국을 방문하였으며, 이 중 58%가 인천공항을 통해 입국하고 있으나, 인천국제공항의 여객수용능력은 2015년 포화상태에 이를 것으로 전망되어 혼잡도 완화를 위해 인천공항에서도 2017년 제2여객터미널 준공을 목표로 건설사업을 진행 중에 있으나, 단기적으로 효과를 얻기 위해서는 인천공항 도착 전 도심에서 여객을 분담할 수 있도록 도심공항터미널 기능을 활성화 할 필요가 있다. 이에 대해, 서울역 도심공항터미널의 운영현황을 기반으로 현 상황의 문제점을 심층 분석하고, 이를 토대로 서울역 도심공항터미널 활성화를 위한 종합대책과 관련법규 개정 등 다양한 시각에서의 정책적인 지원사항을 제언하였다.
12million foreigners visited in Korea in 2013, were 58% to be entering through Incheon International Airport. Incheon Int’l Airport’s passenger capacity is expected to reach saturation in 2015 to relieve congestion in 2017 aimed at 2<SUP>nd</SUP> terminal construction projects completed under way. In order to obtain a short-term effect of pre-arrival distance from Incheon Int’l airport to allow passengers to share the city, there is a need to enable the terminal. In this regard, based the Seoul station City airport Terminal’s operating status of in-depth analysis of the current situation and the problems, Seoul station City airport Terminal based on this, comprehensive plan for activation and revise related laws, policy support from various perspectives, such as the proposal was made.