철도궤도 하부구조물의 유지, 보수 및 과다설계에 의한 비용을 최소화하기 위하여 정확한 상태평가는 필수적이다. 본 연구에서는 도상자갈층 및 노반층을 평가하기 위한 콘관입기를 개발하였다. 적용성 평가를 위하여 실내실험용 토조 내에 모형시료를 조성하였다. 자갈층에서는 동적콘관입지수를 측정하였으며, 풍화토층에서는 원추관입저항력을 측정하였다. 실험결과, 동적콘관입지수는 관입심도에 따라 점차 감소하는 경향을 보였으며, 원추관입저항력은 특정한 값에 수렴하는 경향을 보였다. 본 연구에서 개발된 콘관입기는 동적관입에 의하여 도상자갈층을 평가하고, 연속적으로 정적관입에 의한 노반층 평가를 수행함으로써 철도궤도 하부구조물 평가에 효과적인 방법이 될 것으로 기대된다.
To minimize the cost of maintenance, reparation and over-construction of track substructure, an accurate evaluation of track substructure is necessary. The objective of this study is the development and application of the cone penetrometer for evaluation of track substructure. In order to test the applicability, track substructure is simulated in a chamber. In the ballast layer, DCPI is measured and the cone tip resistance is measured in the soil layer. The experimental result shows that DCPI tends to decrease with the penetration depth and the cone tip resistance tends to converge into the specific value. The cone penetrometer developed in this study may be a useful tool for evaluation of track substructure, evaluating the ballast layer by dynamic penetration and continuously evaluating the subgrade by static penetration.