현재 도심 지하철 역사는 지하철 노선 증대로 인한 환승역 증가로 상당히 복잡한 구조를 가지고 있으며, 도심 인구 집중에 따른 통행량 고밀도 지역이다. 그러나 역사 내부공간은 지하철 이용을 위한 통로나 임대상가 등 단순한 몇 가지 형태로만 활용되고 있어 공간 활용도는 매우 낮다. 따라서 본 연구는 현대 도시의 대중교통 기반시설과의 관계에서 필연적으로 요구되는 공공적인 가치 및 현재 도심지 지하철역사의 내부공간 형태, 활용도에 대해 조사하고, 국내/외 사례를 통해 다양한 이용자의 유형에 따른 환승역 중심으로 지하역사 공간활용방안을 마련하고자 한다. 본 연구를 통해 지하역사를 계획함에 있어 단순한 이동수단의 교통공간이 아닌 이용자를 생각한 다양한 공간을 계획 할 수 있을 것이며, 이를 통해 이용자뿐만 아니라 사업운영자의 수익구조 다양화 계획에 기여할 것으로 기대한다.
Currently, metropolitan subway stations are complexly structured and have high-density traffic due to the increasing number of transfer stations and newly opened subway lines. As a result, interior spaces are not fully utilized and are limited for simple functions such as transfer passageway, and lease for small stores. Therefore, we seek ways to diversify the use of interior space of stations by studying public value and design of the current major subway stations, and researching domestic and foreign studies focusing on subway visitors’ patterns. We expect this paper to contribute in improving overall structure of subway stations in an “undergrounder-friendly” way, and subsequently, enhance profits of the railroad operator.